Igår


Lisabet växer

Äter med god aptit!

Söt :-)

Hittade den elaka tuppen nedanför sovplatsen med knäckt nacke. Vet inte riktigt hur det gått till men jag lär inte sakna honom. Var tvungen atthamed en hink in och hålla mellan var gång jag gick dit för han anföll varje gång!!! Dom andra två har inte visat dom tendenserna, än

Besök i Hinneryd inatt där dessa två Selma Lagerlöf figurerna står. Mörkt var det förstås.... Den största är nog 2.5 meter hög och i trä. Finns en jättetjäder där oxå och vid kyrkan i Hinneryd en enorm, svart katt. Någon gång när det är ljust ska jag köra rundan med P, fast det är rätt långt och jag är rätt trött på dom vägarna ;-)


Kommentarer
Postat av: Mormor

Det var ju synd på tuppen. Hade varit bättre att nacka honom innan så hade han ju blivit till någon nytta.
Lisabet är ju väldigt söt.

Svar: Nu slapp jag ju det
Ann Knutsson

2016-03-22 @ 18:19:24
Postat av: Hillevi

Säger som din mamma! Och om det var tuppslagsmål så är det inte konstigt - de får en enorm kraft när de sparkar framåt med sina starka ben. Välj nu vilken du vill behålla och ät upp den andra! Jag åt den sista matlådan ur frysen helgen som var och det är bara såååå gott! Inte för att jag trodde mig klara detta bara för ett år sen men nu längtar jag tills det blir nya tuppkycklingar i stället för att reta mig på att drt blir fler tuppar än hönor.

Roligt med tacklammet Lisbet. Kommer du att behålla henne? Blåtunga börjar ju bli lite till åren.

Svar: Jo, det var så han brukade anfalla mig.
Jamen, dom där fjädrarna måste ju av och jag vet inte riktigt hur man gör :-(
Ann Knutsson

2016-03-23 @ 05:09:34
URL: http://gyllensilver.wordpress.com
Postat av: Hillevi

Fick visst hicka!

Svar: Glömde Lisabet, ska behålla henne, Blåtunga är 11 år!!! Än pigg och i bra hull
Ann Knutsson

2016-03-23 @ 05:10:06
URL: http://gyllensilver.wordpress.com
Postat av: Hillevi

Jag flår i stället. Visserligen är hönsskinnet väldigt gott knaperstekt men jag gör ju i ugnen på 125 grader i flera timmar med smör, citron timjan salt peppar o vitt vin. Mina hedemora är inte så stora, så det är inte värt att stycka, tycker jag. På det här sättet tas allt kött tillvara. Här nedan finns en länk till bilder på både plockning och hur man flår (och tar ur). Filmen längre ner på sidan är den jag använder mig av.

http://honsitrunsby.webs.com/slakt.htm

Svar: Mm, skinnet är ju gott men flå verkar mycket enklare. Tack för länken!
Ann Knutsson

2016-03-23 @ 07:26:25
URL: http://gyllensilver.wordpress.com
Postat av: Hillevi

Länken blev inte aktiv, så du får kopiera och klistra in i adressfältet...

Svar: Jag tog den jobbiga varianten och skrev upp den, men den var bra :-)
Ann Knutsson

2016-03-23 @ 07:27:33
URL: http://gyllensilver.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0